Karoline Bjerkeli Grøvdal holder formen året rundt Bilde: Eirik Førde

Sommerferie og trening

TipsDet er fortsatt ferie for mange, noe som betyr for mange rolige avslappende dager med mye sol og ofte litt ekstra godt.  Det er viktig å slappe av, men det er også viktig å huske å trene litt også, da vil du sette enda mer pris på de deilige avslappende stundene. Det sies at en hel uke i ro ikke skal ha noe innvirkning på formen, men hvis tiden med late dager strekker seg lenger vil innaktiviteten ha en helt annen betydning både for utholdenheten, styrken og ikke minst vanskeligheten for mange å komme seg tilbake til den gode treningsrytmen. Bruk de deilige, lange, og lyse dagene til å holde på formen.

Det er ikke så mye trening som er nødvendig for å holde formen vedlike, en liten halvtime gjør underverker, sier Jack Waitz. «Ettersom en uke består av 336 halvtimer, burde det være mulig å sette av 5-6 til egen helse».

Husk å ta hensyn til sommervarmen, da hjertet belastes vesentlig mer ved høyere temperatur for å sende ut nok blod til musklene og kjøle ned kroppen under trening via økt svetteproduksjon. Det er derfor svært viktig å passe på ikke å bli dehydrert. På løpeturer på mer enn 60 minutter bør du ta med en flaske vann eller sportsdrikk for å fylle opp med salter og mineraler, drikk gjerne hvert 15-20 min. Det å trene om morgenen kan være enda bedre. Da er temperaturen vesentlig lavere og det er fint mulig å ta en normal løpetur på inntil en time før frokost. Da har du også gjort unna treningen og du har mer tid til overs til det sosiale. Om du ikke er en morgenfugl, beskytt deg fra solen og tren på skyggefulle steder som i skogen eller innendørs. Det er også viktig å lytte til kroppens naturlige signaler som hodepine, magetrøbbel, svimmelhet eller slapphet, da alt kan tyde på at det er for varmt, at du er dehydrert eller rett og slett for sliten.

Det vil også være enklere å trene gjennom sommermånedene hvis du gjør treningen til en vane. Husk at en kort løpetur er bedre enn ingen. En treningsøkt er fornuftig bruk av tid og en innvestering i deg selv. Den gjør deg også bedre rustet til å møte utfordringer i livet.

Bare registrerte medlemmer kan skrive kommentarer.
Registrer her eller logg inn ovenfor.