Jogg og logg

DagbokFør jeg begynte å loggføre øktene mine trodde jeg treningen min var effektiv og mangfoldig. Dagene gikk så fort, og treningen fikk plass innimellom alt annet. Jeg følte selv at jeg trente ganske ofte, men da jeg gikk over til loggføring så jeg selv at uka hadde mange blanke dager. Jeg ønsket å prioritere treningen mer ved å øke treningsmengden. Som Jack Waitz sier: «Det er 336 halvtimer i en uke. Du kan sette av seks av de til egen helse».

Etter jeg startet med loggføring har jeg blitt mer bevisst på treningsmengden. Jeg har økt varigheten og lengden på øktene, de har også blitt mer effektive. Ved å ha en treningsdagbok er det enklere å planlegge ukene som kommer, treningen blir da i større grad prioritert. På den måten er det vanskeligere å droppe treningen, da du ikke ønsker hull i kalenderen. Selvfølgelig skal du ikke pushe deg selv til å tette hull i kalenderen hvis kroppen skriker etter hvile, men treningsdagboken hjelper til både økt selvdisiplin og motivasjon.

For de som har vanskelig med å komme i gang med treningen er loggføring en god start. Du kan tydelig se fremgang og du blir motivert til å fortsette. Det gjør godt å se tilbake på tidligere uker/måneder og se hvordan intensiteten, varigheten og antall kilometer stiger i takt med kondisjon og styrke.

For de som trener aktivt kan treningsdagboken bidra til bedre kvalitet og effekt på treningen. Du har mer kontroll på treningsukene og kan se tilbake på hva du gjorde i en periode hvor du følte deg ekstra pigg. Hva gjorde du annerledes i den perioden i forhold til nå? Ved å loggføre kan man se tilbake på gode treningsperioder og lære av den. Selv noterer jeg hvilket matinntak jeg har før en konkurranse. Fungerer det gjentar jeg gjerne samme kost i forbindelse med andre løp eller viktige treningsturer. Samtidig er det like viktig å holde kontroll på hviledager som de aktive. Med riktig restitusjon får du bedre utbytte av treningen.


Selv om du trener alene kan du likevel bli motivert av andre. På svett.no kan du følge venner og familie gjennom deres trening. Kommenter pappaen din sin treningsøkt, lik intervallene til kollegaen din eller avtal trening med dine venner. Bruk treningsnettverket for det det er verdt. Enten det er å øke din egen motivasjon, hjelpe andre med sin eller få en mer sosial treningshverdag. Loggfør skiturer, crossfit, kampsport… og ja, alt som får deg til å svette!

Bare registrerte medlemmer kan skrive kommentarer.
Registrer her eller logg inn ovenfor.