Maraton for mosjonister....

I år stiller jeg opp på helmaraton for andre gang - sist gikk det dårlig  selv om jeg kom i mål.  Det er 4 år siden - og i år skal jeg lykkes bedre.....Jeg har lyttet og lest om andres erfaring og kan oppsummere på følgende måte :

Basert på treningsbakgrunn og resultater fra tidligere, har de fleste en formening om hvor lang tid de regner med å bruke på et maraton. Det er gjerne hvis alt klaffer.   Hva kan man gjøre på selve løpsdagen ?    Fokuser  og hold deg til ditt realistiske mål.  Selv har jeg stått på startstreken i andre løp - og justert opp målsettingen min i det startskuddet har blitt avfyrt. Det har skjelden gått bra.  Alle som kjenner til lange løp - anbefaler å starte forsiktig.  Noen anbefaler å ta det pent de 3 første kilometerene, andre hevder at man skal holde igjen de første 5-6 km. Klarer man en myk start, er det også lurt å holde igjen krefter til man har passert 30 km. 

Under Oslo maraton vil det være fartholdere. De er lett synlige - så legg deg bak den fartsholderen som passer best til din målsetting.  

Jeg bruker treningsklokke med GPS - og den stiller jeg inn til å vise min gjennomsnittsfart.  Første halvdel av løpet, kan man gjerne ligge litt under den snittfarten man ønsker til slutt. 

En svært viktig detalj i lange løp - det er drikke. Drikk - drikk - drikk.  Ta rikelig for deg fra første drikkestasjon av. 

Løper man helmaraton i Oslo, vil man få to seige stigninger ved 14-15 km.  Ikke stress om farten synker i motbakkene. Ta det med ro i motbakkene, små steg.  Tenk at på toppen snur det, og det går tilsvarende nedover.

Når det begynner å bli tungt på slutten, forestill deg målgangen og den flotte følelsen det er av å ha fullført et maraton. Uavhengig av tid - så har du prestert noe utenom det vanlige - du har løpt 42 km.  Du har klart det de fleste ser på som en stor prestasjon. Har du samtidig klart å fullføre på den tiden du har satt som et mål - så er det en dobbel bonus.

 

Bare registrerte medlemmer kan skrive kommentarer.
Registrer her eller logg inn ovenfor.