Trening Løpetrening 1 Innlegg 2961 visninger

Trening mot maraton - effektiv trening - tidsklemma - hvor mye mengde?

Rune Log
1971 • Bryne
#1
16 desember 2014 - 12:00
Like  
Hei Mari!

Du er der mange av oss andre er. Jeg løper på ca samme tid som deg og prøver i rolige perioder å løpe 40-50km i uken. Jeg prøver å ha 3 "kvalitetsøkter". 1 - intervall, 2 - tempo (ca 4-7km i 10km fart o.l), 3 - langtur.

Blir det økter utover dette så er det ofte at det åpner seg en mulighet på 45-60 minutter. Da ser jeg dagsformen an - ofte blir det en 10-12 km på ca 5/km og noen ganger mindre.

De viktigste øktene før maraton er langturene. Har jeg lite tid en uke løper jeg heller 2x20km enn 4x10km.

Skal du få inn den 4. økta kan det være lurt å få med seg ungene. Jeg har tatt med ungene mine på en idrettsplass med løpebane og lekeplass rett i nærheten. Ikke like lett de første gangene men etterhvert så klarer de seg selv. Ellers har du joggevogn, barnevakt, naboer osv som kan se etter 1 time.

Jeg har løpt under 3:30 3-4 ganger og for meg har det alltid vert langturer og hurtige langturer (4-5km oppvarming og så 10-12km i halvmaratonfart og 2-4km nedjogg) som har gjort susen. Vektreduksjon er også helt klart en fordel for meg.

De har jo svært mange gode treningsprogrammer på jogg.se (som er samme greia som svett.no - logg på med brukeren din og se på trening og treningsprogrammer).

Alternativt har Asics og Adidas (micoach) bra sider med treningsprogrammer som blir generert på alder, kjønn og tiden en vil nå.

Lykke til
Kun registrerte medlemmer kan poste til forumet. Registrer her eller logg inn ovenfor.